Validation of a self-perceived media competence instrument for pre-service teachers

Título traducido de la contribución: Validación de un instrumento de autopercepción de competencia mediática para docentes en formación

Julio César Mateus, Wilson Hernández-Breña, Mònica Figueras-Maz

Producción científica: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

11 Citas (Scopus)

Resumen

Key to guaranteeing the fundamental human rights of freedom of expression and information is the development of media competence, particularly in schools. Training teachers in the area of media competence is particularly important for developing these skills in the broader citizenry. In order to provide educators and educational policymakers with a useful diagnostic tool, we have designed a self-perception questionnaire. The questionnaire was applied to a sample of Peruvian education students (N = 501). On the one hand, the results confirm the construct's coherence, validity and instrumental reliability. On the other hand, they allow us to propose a theoretically based update to the way in which this construct is interpreted and applied, confirming the multidimensionality of media competence. Finally, we use this empirical evidence to discuss the integral, transversal and ecological status of media competence.

Título traducido de la contribuciónValidación de un instrumento de autopercepción de competencia mediática para docentes en formación
Idioma originalInglés
Páginas (desde-hasta)436-464
Número de páginas29
PublicaciónCultura y Educacion
Volumen31
N.º2
DOI
EstadoPublicada - 2019
Publicado de forma externa

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'Validación de un instrumento de autopercepción de competencia mediática para docentes en formación'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto