Métricas de accesibilidad basadas en ISO/IEC 25012 e ISO/IEC 25024 para la evaluación de la calidad de datos de un Entorno Virtual de Aprendizaje desde la perspectiva del síndrome de Asperger

Reina Guaña Erika, Hernández Cenzano Carlos

Producción científica: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

Resumen

This study focuses on developing accessibility metrics for Virtual Learning Environments (VLEs) based on the ISO/IEC 25012 and 25024 standards, aiming to enhance data quality for users with Asperger syndrome. The study is structured into three main phases: identifying essential requirements for the metrics, associating specific indicators to evaluate accessibility in a VLE, and formulating 11 accessibility metrics classified into “Inherent” and “System-Dependent” aspects. This methodological proposal not only contributes to optimizing accessibility in digital education for people with Asperger syndrome but also establishes a valuable precedent for the future evaluation and validation of these metrics in other VLEs, representing a significant step toward more inclusive and equitable education.

Título traducido de la contribuciónDeveloping Accessibility Metrics for Virtual Learning Environments (VLEs) to Enhance Data Quality for Users with Asperger Syndrome
Idioma originalEspañol
Páginas (desde-hasta)381-398
Número de páginas18
PublicaciónRISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao
Volumen2024
N.ºE70
EstadoPublicada - 2024

Palabras clave

  • Accessibility metrics
  • Asperger syndrome
  • data quality assessment
  • ISO/IEC 25012
  • ISO/IEC 25024

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'Métricas de accesibilidad basadas en ISO/IEC 25012 e ISO/IEC 25024 para la evaluación de la calidad de datos de un Entorno Virtual de Aprendizaje desde la perspectiva del síndrome de Asperger'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto